tisdag 20 juni 2006

Vad är grejen med text-TV?


Jag vet att massor av människor använder text-TV varje dag och tycker det är jättebra...
Men vad är grejen:
-Det ser ut som gränssnittet är skapat på 70-talet (vilket det antagligen också är)
-Det tar sjukt lång tid att ladda en ny sida (snackar vi minst 1 minut/sida?)
-Det går inte att se text-TV när det är lokala sändningar
-Grundfärger - det finns fler färger än svart, vitt, gult, grönt och rött...
-Pixligt - Vad har de för upplösning egentligen? Pixlar stora som knytnävar på skärmen.


Undra när text-TV ska bli integrerat i webben på nåt fräscht sätt? Med riktig layout, bilder, snabb laddning mm...?
Kanske när digital-TV:n har tagit över totalt.


Tipstack till Isak

17 Comments:

Anonymous Anonym said...

Text-TV är ju ett helt grymt medium! Kanske inte helt modernt, men ett perfekt sätt att alltid hålla sig uppdaterad. Man kan dessutom fördriva tiden under reklam, eller om ett program blir tråkigt följa det genom att bara lyssna ett tag, medan man kollar om något nytt hänt på text-TV. Mer text-TV åt folket! Bäst är nyhetssidorna på SVT, och nöjesnyheter på Kanal 5 (s. 400).

tisdag, 20 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Text-TV brukar vara snabbast med nyheter, kanske just därför att de har ett simpelt gränssnitt.

onsdag, 21 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Text-TV? Jag tycker internet känns något vettigare.

onsdag, 21 juni, 2006  
Blogger Christian said...

Grejen med text-tv är att man slipper alla flash-annonser och svulstiga bilder. Dagens nyheter och sportresultat snabbt och enkelt.

Varenda TV har väl minne på ett par tusen sidor numera, så text-tv blir ju bixtsnabbt.

onsdag, 21 juni, 2006  
Blogger Mimmi said...

Håller med om att text-tv inte känns helt uppdaterat men jag älskar sid 601 (på tv just nu).

onsdag, 21 juni, 2006  
Blogger Emanuel said...

Vad är grejen med att ni alla älskar text-TV?

onsdag, 21 juni, 2006  
Blogger Emanuel said...

Text-TV rules: jag vet inte vad jag ska säga... sjukt tråkigt och fult. Jag vill bara ha lite flärd i text-tv rutan!

Anonymous: javisst, men det skulle fortfarande kunna vara lite snyggare...eller?

Dawnlord: heja www :)

Christian: Det där med 1000 sidors minne o grejer har aldrig funkat för mig... den letar fortfarande igenom hela jävla nummerserien innan den kommer till rätt sida.

Madame Mim: TV-tidningen med program du ringat in i förväg funkar mycket bättre för mig.

onsdag, 21 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Herregud... skojar du nu, eller? Layout = animerat med bevels och skugga? Nä, layout = text-TV. Att ha ämne i en färg, och direkt efter ha sidnummer i en annan... det är layout. Om du hittar fem tydligare och enklare websidor än text-TV... du är du duktig. Stor läsbar text = Bra. Uppdateringar = Bra. Direktlänkad till TV:n = Bra. Det är ju skönt att något inte är överdesignat och flashigt bara för sakens skull. Tycker jag. Och 2.000.000 pensionärer med mig.

onsdag, 21 juni, 2006  
Blogger Emanuel said...

Anonymous: Du fattat att du håller fast vid ett halmstrå..? Design/hightech-sverige kommer aldrig låta text-tv leva vidare i evighet som den är nu.
Jag håller med om att den ska vara enkel, lättöverskådlig mm. MEN det ser ju ut som nåt ur en data-film från åttiotalet (typ Wargames)... det håller inte.

onsdag, 21 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Design måste inte vara anti-aliasing, snygga typsnitt, skandinavisk enkelhet, färgtoningar och drop-shadows. Faktiskt. Måste allt sträva mot likformighet? Måste verkligen text-TV se ut som om det är gjort i nya Flash? Varför? Jag fattar inte... Samtidigt som ALLA som jobbar med formgivning strävar efter att hitta nya, unika sätt att uttrycka sig på, försöker man ändra befintliga fenomen så att de skall "passa in" i vår förutfattade mening om hur saker "skall vara"... vad är grejen med det?

onsdag, 21 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

...och ju mer jag tittar på din inlagda bild (som säkert är menat som någon slags nid-bild...), desto säkrare blir jag på min sak. TYDLIGT GRÄNSSNITT.

onsdag, 21 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Om man nu vill köra webben i samma groteska och trista gränssnitt som text-tv så finns Lynx som alternativ (lynx)

Irc kan användas via telnet och textdokument kan läsas i MS-DOS.

onsdag, 21 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Dawnlord... jag tror du missar poängen. Allt måste inte se likadant ut, varken åt det ena eller andra hållet... jag förespråkar inte ett Wargames-interface i alla medium med nyheter... tvärtom. Blinkande gröna jättepixlar i all ära, men min poäng är att det är inte säkert att det ni kallar design är den bästa lösningen på en hyfsat "low-res"-TV. Eller ens en ny plasma-TV på andra sidan rummet, för den delen. Allt måste inte ändras mot likriktighet. (Fast Lynx rockar ;-)

onsdag, 21 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

En fredspipa... http://svt.se/svttext/web/pages/100.html

onsdag, 21 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Om text-TV va en mobil, så vore det denna
Segare kola får man leta efter!

torsdag, 22 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Text-TV läxar. Så är det bara. Har alltid undrat hur de efterblivna amerikanerna klarat sig utan Text-TV.

Enda felet är att TV-fabrikanterna inte lyckats cacha alla sidorna. Borde ju lösts typ 1986. Fast det är lite charmigt att behöva vänta också...ger tid åt reflekterande.

söndag, 03 december, 2006  
Anonymous Anonym said...

våga inte såga text-tv. bättre uppfinning får man leta efter. och långsamt är det faktiskt bara med en dålig tv. skulle jag få välja en sak att ta med till en öde ö så vore det text-tv =)

onsdag, 09 april, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home