torsdag 17 augusti 2006

Vad är grejen med att gnälla på Göteborgskalaset?


Kanske en av de första allvarliga grejerna...

Varför måste man som Majorna/Masthugget/Linné-bo i Göteborg hata Göteborgskalaset.
Jo, av samma anledning som det inte är ok att tycka att Boten Anna svänger, eller att Die Hard 4 kommer bli 2007 års filmuplevelse...! Det finns en underförstådd politisk korrekthet i vissa kretsar, låt mig kalla det rädsla-för-att-inte-vara-lika-cool-och-annorlunda-som-alla-andra. Man måste vara så där lagom kulturell, konstintresserad, lyssna på lite halvobskyr musik och hata allt som kommer från USA.
Jag är faktiskt riktigt trött på att vissa personer är så uppenbara i sina åsikter. Jag hade gärna velat bli lite överraskad nån gång...
Mikebike på Bloggfrossa skriver ett Brev till Johan Esk, jornalist på DN, och Mikaels brev är så uppenbart att jag blir trött...

Såhär skriver han:
"Jag känner gissningsvis fler göteborgare än du och INGEN av dem har nåt positivt att säga om Göteborgskalaset. Alla hatar det. Du har snackat med bönner och boråsare, ifall du lämnat rummet alls, men inga göteborgare. Det är lögn."

Såhär menar han:
Jag känner en massa Göteborgare, och alla kommer från Majorna och är precis som jag, vi fikar groddmackor på Zenit och bläddrar bland vinylskivorna på Blenda. Vi hatar allt som är Svenssonaktigt, och är livrädda att någon ska tro att vi röstar på något annat än Vänsterpartiet eller Miljöpartiet. Alla de som gillar Göteborgskalaset är småborgerliga och kommer inte från Linné-Majorna och då måste de vara dumma i huvudet."

Nu är jag lika fördomsfull som han är, fan va gött....

Här kan man förresten läsa kommentarer från Göteborgare som gillar kalaset:
Artikel i Expressen

16 Comments:

Blogger lisa said...

eh. bor du på hiisingen :)


(ja, jag känner mig träffad, men tänker inte börja gilla kalaset för det.)

torsdag, 17 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Jag bor INTE i Majorna...& jag gillar verkligen INTE kalaset...Vad är det att gilla lixom? Men jag e glad för dem som har kul där med räkfrossan på Avenyn & flööötiga Langos...Det är ju alltid bra när minnschor är glada!

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger Blancaflor said...

Man kan faktiskt vara smaborgerlig och komma ifran Linné. :)

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger Emanuel said...

Jag säger inte att man ska älska kalaset, men man kan väl fatta att alla inte är som en själv, och att det finns Göteborgare som uppskattar grejen?!

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger Emanuel said...

Lisa: Nej, jag bor i Masthugget, och om jag inte gillar kalaset så kan jag hålla mig undan. Man får visa lite förståelse för folk som gillar festivaler och kalas o grejer.

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger Langri said...

Trevlig blogg du har.

Det är alltid tacksamt att gnälla på folks "taskiga" smak. Trevligt att du ställer dig på enkla folkets sida. Sympatiskt.

torsdag, 17 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Bra! Våghalsigt men tufft att ge sig på VPK och miljöpatriarket så här i valdebattstider, för det är ju faktiskt det du gör (litegrann iaf). Jag bodde i Linné/Masthugget/Majorna och hatade verkligen allt svenne-aktigt förr, men efter att för några år sedan flyttat därifrån och därmed också automatiskt bytt livsstil är det liksom som att man har kommit ut ur garderoben. Jag har slutat att enbart äta rostat gräs, slutat köpa skivor bara för att det är roligt att "ha dem", läser numera böcker som faktiskt är bra och framförallt läsbara över huvud taget. Man skulle kunna säga att jag har blivit en normal människa, vilket många indie-snubbar och snubbor säkert tycker låter fanatiskt tråkigt, men jag rekommenderar det skarpt. Räkor är godare än vetegroddar trots att de har ögon och kommer från USA.

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger Emanuel said...

Ok, nu krävs det lite svar... fan va gött att man får igång folk lite! :) Massa nya kommenterare, inte samma gamla folk.

Lisa: Alla som inte bor innanför vallgraven är ju helt opåverkade av kalaset, så egentligen finns det ju inget att gnälla över. Majornafolket vågar ju inte lämna stigbergstorget åka till "stan" ändå.

Polly: Gött att du är glad. Det är jag också. Det är ju härligt när folk kalasar!

Blanca: Jag vet, du har ju bott i Linné ;)

Langri: Visst är det gött att stå på de simpla, utsattas sida!

//S: Jag blir rörd till tårar. Kärlek över bloggränserna, kan det bli finare. Dessutom är Gothia Cup en fantastisk ungdomsturnering som samlar ungdomar från 100-tals(?) nationer, och sätter GBG på kartan. GC rulez!

Aligator: Jag är glad för din skull. Att komma ur Majornasekten är få förunnat. Jag gillar att du kallar det VPK, det borde de ju heta, byta namn är fegt!

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger SixesAndSevens said...

Bor mitt i smeten. Kalaset borde förbjudas. Punkt.

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger Tyskfan said...

Jag hatar också Göteborgskalaset. Men det är klart, jag hatar ju fulla tonåringar också. Och de undviker man ju bara.
Men du... blanda inte ihop Boten Anna med Die Hard IV, är du snäll.

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger lisa said...

Jag kan lätt hålla med om att det är lite för lättköpta poäng att gnälla på kalaset.

torsdag, 17 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

En sak är ju att själv hata kalas-fan men att säga att inga tycker om det är ju lögn. Det är ju stort som fan, och det kanske är just detta som stör det obskyra och livrädda alternativfolket för i deras ögon är det som drar minst folk det absolut bästa. För att dom som verkligen är där gillar grejen starkt. Men kanske är det i själva verket så att det inte finns så mycket abnormala människor...

Boråsare och bönder? För mig är det just detta man kallar de som bor utanför vallgraven, så det så!

torsdag, 17 augusti, 2006  
Blogger mikebike said...

härligt killen! Härligt att du iallafall inser att du görexakt samma sak. jag skriver inte mina inlägg för att samla poäng. jag skriver om saker som berör mig (oftast på ett negativt sätt). dina åsikter om mig, de får stå för dig. Men snalla nån. alla som inte bor innanför vallgraven är helt opåverkade... är du helt från vettet eller lever du själv i en kupa upp på hugget? har du provat att passera stan med bil under kalaset. göra ärenden i stan? sedan är det en grej till som stör mig. varje år toppas våldtäkts- , överfalls- och misshandelsrekordet just under kalasveckan. ändå lyfts bara positiva saker fram i media (bortsett från notiser). politikerna bara älskar kalaset. det värsta av allt är att all skit sker centralt där alla poliser i drivor finns. ändå sker det. jag vet inget annat kalas/festival som är så kantat av negativa grejer. sedan så hatar jag när medelålders människor inte kan föra sig och beter sig som bönner. tyck gärna att det är pitoresk men säg inte att det är typbeteende för vanliga männiksor. fint att du verkar tro att jag är en indiekille. smickrande. jag är smärtsamt vanlig hörru. och mer opolitisk person får du fan leta efter. jag tänker fortsätta att hata kalaset och johan esk är en jävla sopa till sportjournalist. men det är fint att du är en så tolerant och öppen människa. jättefint;)

fredag, 18 augusti, 2006  
Blogger Emanuel said...

Mikebike:
Dina åsikter om kalaset och om Johan får du ha hur mycket du vill, jag tycker inte att du har rätten att representera mig och alla andra göteborgare och bestämma vad vi tycker!

Jag är medveten om alla de baksidor kalaset för med sig, och håller med dig om att det är illa att detta inte syns i media.

fredag, 18 augusti, 2006  
Blogger Tyskfan said...

Äh, lägg ner Roskilde- och Hultsfredsfestivalen också... snortandet och våldtäktsförsöken haglar som fulla gubbar på Göteborgskalaset.

fredag, 18 augusti, 2006  
Anonymous Anonym said...

Hehehe! Det bästa jag har läst på länge! Klockrent! Fortsätter kika in i din blogg! Ha det fint! //Tessan

fredag, 18 augusti, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home